Orbán Viktor miniszterelnök hétfőn a parlamentben jelentette be, hogy a kormány reményei szerint a ferihegyi repülőtér napokon belül visszakerül többségi állami tulajdonba.
A Portfolio megírta, hogy a kabinet már április elején jelezte, közel állnak a repülőtér megvásárlásának befejezéséhez. Orbán Viktor korábban már egy lezárt ügyként hivatkozott erre. A ferihegyi repülőtér állami kézbe való visszaszerzése stratégiai célból – legyen az nemzetbiztonságinak vagy éppen szuverenitásinak nevezett szempont – régóta kiemelt célja volt az Orbán-kormánynak.
A ferihegyi repülőtér visszavásárlásának előzményei:
Mint ismeretes, 2005 júniusában a Gyurcsány Ferenc vezette kormány ideje alatt az állam privatizációs szervezete koncessziós tendert írt ki. Az év végére a tender sikeresen lezárult, és a repülőtér irányítását a brit BAA, fontos brit repülőterek üzemeltetője és tulajdonosa vette át.
Másfél évvel később, 2007 júniusában tulajdonosváltás történt. Miután a BAA eladta tulajdonrészét a német HOCHTIEF AirPort vállalatnak és három pénzügyi partnerének. 2011 júniusában a kisebbségi tulajdonos Magyar Állam a tulajdonrészét eladta a többségi tulajdonos befektetőcsoportnak. Így a repülőtér üzemeltetéséért teljes mértékben a HOCHTIEF felelt, amely 2013-tól HOCHTIEF AirPort AviAlliance néven üzemelt tovább.
Az Orbán-kabinet 2021 óta dolgozik azon, hogy visszavásárolja a Liszt Ferenc repülőteret. Ennek az ügyletnek kerülhet most pont a végére a közeljövőben.
A tárgyalások során a hitelezői konzorciummal való megegyezés legalább annyira fontos, mint az eladóval történő megállapodás. Ezért ezekre a tárgyalásokra egymással párhuzamosan került sor, amelynek keretében több tucat bankkal és nemzetközi alappal kellett megállapodni – írták. A nemzetközi befektetői és hitelezői kör mindvégig pozitívan értékelte, hogy a kormány gyors és szakszerű módon történő megállapodásra törekszik – közölte a tárca.
Nagy Márton, az üggyel megbízott nemzetgazdasági miniszter legutóbbi nyilatkozatai szerint az adásvétel lezárása a korábban kitűzött februári és tavaszi időpontok helyett csak a nyárra történhet meg. Ennek oka a Budapest Airport hitelezőivel történő tárgyalások és megállapodások komplexitása.
Februári értesülések szerint a Liszt Ferenc repteret üzemeltető vállalat 80 százalékát venné meg a magyar állam. 20 százalék kerülne a francia Vinci Airports-hoz. A 80 százalékos állami részesedés azonban csak átmeneti lesz, az állam tulajdoni hányada egy katari befektető belépésével 51 százalékra olvad. Azt egyelőre nem tudni, hogy a katari tulajdonszerzés a részvények eladásával, vagy a 3-as terminál finanszírozásának fejében történik meg.
Az Európai Bizottság december első felében hagyta jóvá, hogy a magyar állami Corvinus befektetési társaság és a francia Vinci Airports megvegye a Budapest Airportot.
A kormány dönteni fog az oda vezető infrastruktúra kérdéséről is. Válaszolta a kormányfő egy, a repülőtérre vezető vasútvonallal kapcsolatos azonnali kérdésre.
Továbbra is folytatódnak a repülőtér melletti útfelújítások. A Liszt Ferenc repülőtér közelében parkolóhelyet keres ingyenes transzferrel ITT tud foglalni.